Sandheden om sukker

Sandheden om sukker

Foodfare Blog 0 Comments

Pas på med sukkeret (Sandheden om sukker)

Sandheden om sukker – Mange forskere er af den overbevisning, at sukker og ikke mættet fedt, der er hovedårsagen til forskellige hjertekarsygdomme i Danmark. Også andre livsstilssygdomme stammer fra sukkeret. Herunder forhøjet blodtryk og kolesterol. Sukkersyge og fedme og faktisk også for tidlig ældning.

Endvidere viser forskning, at sukker er en af hovedårsagerne til den store stigning i kræfttilfælde, vi oplever i den vestlige del af verden. Er du en af dem der, har en sød tand og desværre har svært ved at sige nej til søde sager, så kan du mindske din trang til sukker, ved at få dit blodsukker under kontrol.

Hvordan for du man bedre kontrol med dit blodsukker og mindsker trangen til sukker?

1. Ved at følge din stofskiftetype, det gør du ved at spise den rette kombination af både kulhydrater, proteiner og fedt i lige præcis de mængder, der passer til dig ved hvert et måltid. Hvis det er svært at vide hvad og hvor meget, så gå over til at spise stenalderkost ved alle dagens tre måltider.

2. Hold dig væk madvarer med højt glykæmisk indeks. Glykæmisk indeks er systemet, der beskriver, hvordan diverse fødevarer påvirker blodsukkeret. Følger du en lav glykæmisk diæt kan det bidrage til vægttab.

3. For lidt søvn gør dig overvægtig og gammel. 

4. Læs indholdsfortegnelser. Hvis den er fuld af ingredienser eller kemikalier, som du ikke forstår, så lad varen stå. Hvis du ikke har den i huset, kan du heller ikke spise den. På de fleste pakker vil man se sukker som en af de første ingredienser.

Glykæmisk indeks – GI er et system

Gi systemet beskriver, hvordan forskellige madvarer påvirker blodsukkeret. GI systemet kan hjælpe mennesker der har sukkersyge. Det kan også bidrage til vægttab. Undersøgelser viser, at mad med lavt GI kan have stor betydning for din sundhed og for dit velvære. Madvarer med højt Glykæmisk indeks GI, som fx hvidt brød, corn flakes, slik og sodavand bevirker en meget kraftig stigning i blodsukkeret, og dermed højt insulinniveau. (Sandheden om sukker)

Når du har et højt blodsukker forbrændes mindre fedt, derfor er det især godt for mennesker, der gerne vil tabe sig, at kontrollere blodsukkeret. Ved at kunne kontrollere blodsukkeret, din appetit og optimere fedtforbrændningen er det vigtigt at spise madvarer med et lavt Glykæmisk indeks GI, fx rugbrød, havregryn, og æbler.

Sandheden om sukker

Sukker bliver idag tilsat til stort set alt for at give det smag. Herunder morgenmadsprodukter, slik og sodavand, chokolade, bagerbrød, marmelade og næsten alt forarbejdet, pakket mad. Som resultat kan mange af de penge, vi bruger på at behandle sygdomme, direkte relateres til den mængde sukker, vi indtager. Ved at følge retningslinjerne ovenfor har jeg drastisk skåret ned på mit sukkerforbrug. Kvaliteten af nattesøvn er medbestemmende for, hvor meget sukker man trænger til den følgende dag.

I et forsøg på at mindske sukkerindtaget er kunstige sødestoffer blevet utrolig populære, men de er mindst lige så farlige som sukker. Vælg ikke den nemme løsning!

Gode madretter kan tilberedes på mange måder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *